SeDaRI HaKiKaT DuNia HaRi iNi

Make Money With cashCrate - Join me!!

Kehidupan adalah anugerah utama Ilahi. Anugerah khdupan ini memberi gambaran kebesaran-Nya buat kita semua. Anugerah ini wajib kita syukuri dan haragai. Internet adlh kemudahan buat umat manusia yg tdk kira umur, pangkat, agama, bangsa, Negara dan yg sewaktu dgnnya. Justeru itu, manfaatkanlah ia utk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat bhw apa shja yg kita lakukan akan dip't/jawabkan pda kemudian hari.


Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kpd kita. Halalkan kegunaan akal. Hati dan lidah pda perkara yg bakal membawa kpd kecemerlangan diri kita samaada di dunia mahupun di akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali ‘pergi’ tak akan ‘kembali’. Bak pepatah melayu,’buat baik berpada-pada dan buat jahat JANGAN sekali’. Kewujudan website ini dgn blog sbg wadah utk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dgn ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun dunia terus maju dgn teknologi, kita seharusnya terus mengekalkan akhlak dan jati diri insani.

Saturday, November 27, 2010

Sua rasa hatiku ii....


Hujan yang turun membasahi bumi..melamunkan fikiranku sejenak membisikkan kesayuan hati. Hujan ini ibarat hatiku yang sedang menyeliputi jiwaku yang kelam..fikiranku kosong dek kusut terburai utk menguraikan tali permasalahan yang ada.Termenung aku...dan terus termenung mengharapkan keajaiban yang akan membawa kesedihan ini pergi dan menggantikannya dengan keindahan dan kebahgiaan. Namun itu mana mungkin terjadi..aku pasrah lagi!

Semuanya ini hanya merugikan masa kerana tiada hasil yang bermakna tanpa jalan penyelesaian. Ya Allah...permudahkan setiap urusanku didunia mahupun yang berkaitan dgn akhirat. Hanya kepada-Mu ku bermohon dan bersujud...

Anak2 kecil galak bermain hujan..riang ria terkena percikan azimat..segala kemarahan, kekecewaan dan kesedihan seketika tadi..hilang begitu saja. Indahnya zaman keanakan..namun semua itu sudah berlalu bagiku! Kini hanya mengharapkan sinar bertaut kembali ceria bersama ikatan yang pasti tidak akan putus tanpa sempadan.

Tuesday, November 23, 2010

Sua rasa hatiku....

Di setiap pelusuk ku cari di mana letaknya budi seorang anak kepada ibu dan bapanya. Segala penat lelah y cuba ku curah tidak pernah nampak dimata mereka. Ku lakukan segala yang terdaya dan sekuat semampu namun hampa dan kecewa adalah hadiah pemberian. Aku tak pernah mengharapkan belasan @ sebarang balasan..aku cuma inginkan sedikit penghargaan sebagai seorang anak iaitu kasih sayang yang mungkin terabai seketika dulu.

Mungkin aku yang terlalu tamak @ mungkin aku yang terlalu dahagakan kasih mereka? Aku hanya dipandang tika aku berduit..tiada duit tiada la senyuman manis @ gurau senda. Tika aku dalam kesusahan sebegini..aku rasa tersisih bagai tiada guna walaupun sebesar kuman. Namun aku sedaya upaya kuatkan diri dan semangat utk terus hidup kerana ku tahu ini semua adalah ujian dari Ilahi. Kalau dulu aku boleh memaafkan sesuatu yang memutarbelitkan hidupku.. kenapa kerana hal yang sekecil ini tidak aku lupakan.

Saat ini...aku akan senantiasa ceriakan diriku walaupun pada hakikatnya aku terluka parah! Aku redha di atas setiap kejadian yang datang...aku akan titi jalanan yang berliku ini dengan kesabaran yang ada...aku tidak akan ratapi lagi ruang kosong yang penuh harapan...apa pun aku akan kuatkan tali semangat ku utk terus berpaut walau sedikit demi sedikit utk terikat...aku tidak mahu mengeluh utk sesuatu yang hanya akan merugikan masaku. Aku akan bertahan dan aku akan terus bertahan!!!

Sunday, November 7, 2010

Daily Leads

Daily Leads


Who Wants More Leads?

This offer is to everyone that
wants to EXCEL in 2009!

ALL Infinity Downline

Members get DOUBLE LEADS


on top of whatever package you pick!

Introducing our latest creation for those of you that


want a steady flow of leads to contact.

How about DAILY LEADS!


*These are emailed to your email box 7 days a week!

OK, here's the bottom line. We purchase millions of leads a month. Once we get them, we only sell these leads to 3-4 other people.

*All leads are under 30 days old
Opt in Leads have full data including IP and date stamp and are generally considered good for large scale emailing via your favorite auto-responder or mailing program.
Survey Leads are targeted for home-based business people that would like to make additional money from home. They have full data and include 6-9 answered questions from the survey they filled out. These are generally good to mail but are best to contact via phone.

Here is a sample of what the survey leads would include. It is not limited to this and may change from time to time but these questions are very consistent with what they answer.

  • How much time can you devote?

  • How much money do you want to make?

  • When can you get started?

  • How much money can you put into getting started?

  • Have you ever run a home-based business before?

  • Why do you want to do this?

  • + more

But wait!!!!
We are also including these
amazing bonuses...

Bonus Product #1:

"How to Get A Continuous Stream Of Targeted, Responsive Traffic to Your Site … Quickly, Easily, And Cheaply! And Then, Turn Them Into Loyal, Repeat Buyers!"

Can you handle getting thousands of "buying customers" to your site every month? How about setting up simple traffic streams that continuously flow targeted, responsive buyers to your site for months, even years to come?

Bonus Product #2:

The step-by-step guide to using ethical and responsible email marketing that all the big boys and girls are using right now to make their profits skyrocket, without ever using spam!

Bonus Product #3 and #4:

Email Auto Format is a desktop based software program that will help make sure your emails get through to your subscribers.

Plus Get This Additional Report -

3 Easy Steps To Get Your Email White-Listed, and Delivered Every Time!

The Email Auto Format software, and the special report "3 Easy Steps To Get Your Email White-Listed and Delivered Every Time" are completely up to date, cutting edge information and software.

Sample web site here

Bonus Product #5:


Power List Building
:

Video Training - (Easy Download PDF Delivery)

Get this great 4 part video training course and you'll discover a unique and powerful way to continuously suck more targeted customer leads into your business . . .

. . . On complete autopilot!

No Huge Files To Download - All Videos Are Accessible From Within The One PDF File.

Bonus Product #6:

New Desk-Top Based Sonic Opt-In !

Here's The Secret To Growing Your Opt-In List Fast -- And Filled With Laser Targeted Prospects!

Bonus Product #7

Email Marketing 2006

YOUR TOTAL EMAIL MARKETING GUIDE

Here's What This Power Application Does:


Making your product irresistible.. page42
Testimonials: A marketer’s best friend.......page 44.
Spam-Me-Not: Avoiding too much hype.........page 47
Spam filters: Is your message zap-proof?.........page 49

Over 100 pages!
Drive traffic to your site/ Build your opt-in list and more..

Bonus Product #8

E@sy List Cleaner

List Cleaning Is
Now A Breeze

Announcing A Simply Way To Clean Any Email List In Just Seconds!

$27 Retail value... yours free.

Bonus Product #9

Fireball Secrets to List Building

Discover How To Build Massive Opt-in Lists On A Tight Budget No Matter What Niche You Want To Target Or How Competitive That Market Is - I Guarantee You This Book Is What You Need When It Comes To List Building Ideas!

$37 Retail Value... Yours Free

Bonus Product #10

List Management Secrets

Profitable List Building & Effective Management Methods Will Show You How To Generate More Customers And Profit From Your Number One Promotion Resource

$47 Retail Value... Yours Free

Bonus Product #11

Mailing List Gold

Discover How YOU Can Profit From Your Mailing List With Every Way Possible - From The Moment Your Subscriber Visits Your Lead Capture Page Until He Receives E-mails From You - At Cult Status! Finally...
Retail Value $37... Yours FREE

Bonus Product #12

Opt In list Building for Beginners

“The Essential Step-by-Step Guide to Building Your Very Own Responsive Opt-In Mailing List!”

Retail Value $67...


Yours FREE


Bonus Product #13

37 List Building Secrets37 Best List Building Secrets Exposed!

"Would You Like To Discover How To Instantly Triple The Size Of Your Opt-in Lists Virtually Overnight Without Breaking The Bank?"
"37 Of The Hottest Most Profitable Opt-in List Building Secrets."

Retail Value $37... Yours FREE

Bonus Product #14

List Builder Mentor System

"Brand New List Building System Shows You Exactly How To Build A List That Will Throw Their Money At You Over and Over Again!"

Retail Value $47... Yours FREE

All the above valued at over $400!


All the above bonus items are your included for free and yours to keep.

Just select from one of the 4 packages below...

Order today and get started!

Bronze Package #1 $20

Get 2,000 opt in leads and 25 survey leads a day

*Each package has a one-time $5 set-up fee added.
*Monthly recurring billing until cancelled.

Silver Package #2 $35

Get 4,000 opt in leads and 50 survey leads a day


*Each package has a one-time $5 set-up fee added.
*Monthly recurring billing until cancelled.

Gold Package #3 $55

8,000 opt in leads and 75 survey leads a day


*Each package has a one-time $5 set-up fee added.
*Monthly recurring billing until cancelled.

Platinum Package #4 $100

20,000 opt in leads and 100 survey leads a day


*Each package has a one-time $5 set-up fee added.
*Monthly recurring billing until cancelled.

Tuesday, November 2, 2010

Aku TersentuH...haTi...sob..sob..

Jangan bezakan anak

SAYA setuju benar dengan paparan kisah minggu lalu dalam Utusan Malaysia ''sebab emak saya pun sama, tetapi bukanlah suruh kami bergaduh adik-beradik, sebaliknya suka membandingkan kemewahan dan kesusahan hidup kami.

''Anak yang lebih mewah menjadi kesayangan emak, menjadi sebutan, dan namanya dijaja satu kampung, sebab nak beritahu orang anaknya kaya dan hidup mewah.'' Demikian cerita Norhanis dalam emelnya.

''Tetapi anak-anak yang kurang mampu, yang hidup tak seberapa mulalah emak pinggirkan. Sebab emak suka anak-anaknya hidup mewah, ada kereta besar, rumah besar dan ada perabut serba mewah. Bila ada semua itu barulah emak puas hati, kerana pandai mendidik anak-anaknya berjaya dalam kehidupan.

''Saya lima beradik, seorang lelaki dan empat perempuan. Emak didik kami supaya rajin belajar maka ada antara kami yang berjaya dalam pelajaran. Ada yang tidak. Sesiapa yang pandai belajar pasti jadi anak kesayangan emak.

''Tapi emak lupa. Pandai belajar tak semestinya bila bekerja dapat pangkat tinggi dan bergaji lumayan, kerana ada kalanya orang yang tak pandai belajar lebih besar pendapatanhya. Bukankah rezeki ketentuan Allah juga. Tapi emak macam tak faham.

''Dulu masa sekolah saya dan adik menjadi anak kesayangan emak, sebab masuk sekolah asrama. Kami dapat masuk kolej. Nama kami emak jaja satu kampung. Bukan main kembang dan gah hati emak, kamilah anak harapan emak, konon bila kami dapat kerja pasti gaji kami besar.

''Nak jadikan cerita, dua orang kakak kami cuma lulus SPM, walaupun pandai, zaman kakak nak sambung belajar memang susah, peluang belajar tak banyak macam zaman kami, jadi kakak bekerja sebagai kerani.

''Emak langsung tak menaruh harapan pada kakak-kakak kami, maklum gaji kerani berapa sangat. Bila kahwin suami mereka pun kerani jugak. Abang pulak jadi tentera paling tinggi pangkatnya satu ketika itu cuma jadi sarjan. Jadi kami berdua sajalah jadi harapan emak. Ketika itu kami dipuji melangit kerana kami pandai sekolah. Kami pun macam tak sedar diri bila kena puji, buat kerja rumah memang tak tahu langsung.

Tawaran

''Bila kakak dan abang kahwin emak buat kenduri ala kadar saja. Alasan emak kena simpan duit untuk kami belajar nanti. Manalah tahu kami dapat tawaran sambung belajar luar negara! Harapan emak tinggi nama kami dicanang satu kampung.

''Tetapi emak lupa rezeki itu ketentuan Allah. Nak jadikan cerita walaupun lulus SPM tetapi kakak cari peluang sambung belajar. Dan lebih penting suami mereka menyokong hasrat isterinya sambung belajar dengan membantu mereka jaga anak-anak ketika kakak pergi belajar.

''Kak long bersemangat nak sambung belajar sebab suaminya dah dapat diploma. Kak ngah pulak suaminya dah berhenti kerja, buat bisnes dan berjaya pulak. Saya pulak ketika itu walaupun ada diploma susah pulak nak cari kerja sebab ekonomi meleset, begitu jugak dengan adik walaupun ada ijazah. Kerja masih belum ada dapat.

''Akhirnya saya terima tawaran kerajaan bekerja dengan gaji kecil. Terkial-kial jugaklah kami nak sambung hidup. Maklum kerja di bandar besar dengan gaji kecil mana nak cukup. Dua tahun lepas tu baru dapat kerja yang sesuai, tapi gaji masih kecil lagi, adik pun sama. Bila kami mengeluh dan mengadu pada emak tentang gaji kami, emak jadi lemah semangat. Anak-anak yang menjadi harapan mengeciwakannya.

''Ketika itu dua orang kakak dan abang mula hidup mewah, emak mula melihat perubahan hidup mereka, mula-mula emak lihat kereta mereka dah bertukar yang mahal, dah pindah rumah teres dua tingkat dari rumah flat, kak ngah dan suaminya pakai kereta mewah. Abang pun sama ketika itu dah ikut suami kak ngah buat bisnes.

''Setiap kali mereka balik kampung emak terbeliak mata. Ada ada saja perubahan diri mereka yang emak lihat. Tentang pakaiannya, kereta, barang kemas, beg tangan dan macam-macam lagi yang membanggakan emak. Berbanding kami berkereta kecil.

''Kerana emak jenis suka membangga diri, dia tetap puji anak-anaknya yang hidup mewah pada orang kampung, walaupun dulu emak tak pernah yakin kejayaan mereka dulu sebab tidak pandai sekolah dan tidak berkelulusan tinggi.

''Selepas ayah meninggal dunia, emak semakin rajin bertandang ke rumah anak-anak, lepas rumah kak long, rumah kak ngah dan abang. Ada-ada sajalah cerita emak bila balik kampung dan bila datang ke rumah kami.

''Bila orang kampung dah meluat dengar cerita emak yang membanggakan kemewahan anak-anaknya. Itu menurut cerita dari saudara mara kami di kampung kepada saya, kemudian emak tukar taktik lain. Kali ini saya dan adik jadi target tempat emak bercerita memuji kakak hingga menyakitkan hati kami mendengarnya.

''Emak mula tanya berapa gaji saya dan suami saya. Kenapa saya tak beli sofa mewah macam kak long, rumah besar macam kak ngah atau beli kereta mewah macam suami kak ngah. Kenapa suami saya tak buat bisnes nanti boleh jadi kaya.

''Saya kata pada emak setiap orang ada rezeki yang diberikan Allah, walaupun mereka tak masuk kolej atau universiti dulu, tapi rezeki mereka ada di tempat lain yang lebih baik.

''Bila saya terangkan pada emak, dia mengaku faham, tetapi dia faham untuk sebulan dua aja, lepas tu dia buat peel balik.

''Walaupun perbuatan emak bukan bertujuan melaga-lagakan kami, tetapi secara tidak langsung telah membuat kami rasa rendah diri kerana tidak berkemampuan, berbanding kakak-kakak dan abang kami yang lebih senang dan mewah hidupnya. Sikap emak juga membuat kami rasa kecil hati.

''Tujuan saya bercerita di ruangan ini bukan mahu mengaibkan emak, tetapi saya mahu mengingatkan diri saya dan pembaca semua janganlah jadi macam emak saya suka membeza-bezakan kemampuan anak-anak sama ada anak yang pandai ataupun tidak, apa lagi kalau ada antara anak-anak yang kurang berkemampuan.

Qawa’id fiqhiyyah dalam memahami hukum

Satu lagi bicara agama y ingin saya kongsikan bersama anda iaitu ttg Qawa’id fiqhiyyah dalam memahami hukum

DALAM menghasilkan sesuatu hukum, biasanya para mujtahid akan melihat kepada keseluruhan dalil-dalil dari nas al-Quran dan sunnah. Tidak memadai bagi mereka merujuk kepada satu dalil sama ada dari al-Quran atau sunnah untuk mengeluarkan ijtihad.

Langkah ini dibuat untuk memastikan penghasilan ijtihad dan fatwa benar-benar kukuh dan boleh menjadi rujukan kepada yang lain.

Apabila para mujtahid mendapati dalil-dalil yang mempunyai persamaan pada hadaf serta tujuannya, maka mereka menghimpunkan dalam satu kategori agar memudahkan umat Islam khususnya orang awam membuat rujukan.

Apabila telah dibahagikan kepada kategori-kategorinya yang tersendiri, maka ia akan dijadikan sebagai kaedah yang dinamakan sebagai qawa’id fiqhiyyah (kaedah-kaedah fiqh).

Pengkategorian ini bukanlah untuk memisahkan hukum-hakam Allah SWT. Ini kerana semua yang terkandung dalam nas al-Quran dan sunnah mempunyai pertalian dan kaitan antara satu sama lain.

Bagaimanapun, qawa’id fiqhiyyah ini diperkenalkan demi memastikan kemudahan kepada ulama dan masyarakat awam untuk membuat rujukan dan memahami nas-nas.

Qawa’id fiqhiyyah juga bukanlah dihasilkan supaya masyarakat mengenepikan al-Quran dan sunnah sebagai sumber rujukan utama. Tetapi sebenarnya qawa’id fiqhiyyah adalah kesimpulan yang bersumberkan al-Quran dan sunnah sebagai asas.

Para ulama telah berusaha memahami nas-nas dan kemudiannya dijadikan kaedah umum yang boleh dirujuk apabila sesuatu masalah berlaku.

Apabila masalah baru yang berlaku mempunyai ‘illah yang sama dengan masalah-masalah furu’ (cabang) yang telah digabung di bawah kaedah umum berkenaan, maka ia akan memudahkan ulama untuk mengetahui hukum kerana persamaan ‘illah akan membawa kepada persamaan hukum.

Terdapat lima qawa’id fiqhiyyah yang ditetapkan oleh ahli-ahli fiqh.

l Kaedah pertama ialah al-umuru bimaqasidiha (Setiap perkara dinilai berdasarkan niat dan matlamat).

Kaedah ini menunjukkan bahawa setiap perkara dan perlakuan itu dikira berdasarkan niat dan matlamatnya. Asas utama pembinaan kaedah yang pertama ini adalah hadis daripada Umar al-Khattab: Sesungguhnya setiap amalan itu dikira dengan niat dan sesungguhnya bagi setiap orang apa yang diniatkannya….(riwayat Muslim).

Justeru, niat menjadi asas utama penerimaan sesuatu amalan itu diterima atau ditolak oleh Allah SWT.

Niat juga membezakan antara halal dan haram, dosa dan pahala. Niat juga akan menentukan jenis-jenis amalan yang dilakukan serta hukum yang tertakluk padanya.

Sebagai contoh, perbezaan utama antara solat Dhuha dan solat Subuh ialah niat kerana kedua-duanya dilihat sama dari sudut bilangan rakaatnya dan segala rukun fi’li (perbuatan) dan qauli (bacaan) yang lain.

Demikianlah betapa besar nilai sesuatu niat disisi Allah SWT. Bahkan, sesiapa yang mempunyai niat untuk melakukan kebaikan dan kebajikan tetapi gagal melakukannya kerana terdapat kesulitan (masyaqqah), dia tetap diberi pahala oleh Allah SWT.

Ini berdasarkan hadis nabi SAW yang diriwayatkan dari Abu Zar al-Ghifari: “Sesiapa yang masuk tidur sedangkan dia berniat untuk bangun solat sunat pada tengah malam, namun disebabkan terlalu mengantuk atau tidak terjaga, dan dia terjaga apabila sudah masuk waktu subuh, maka dia akan mendapat pahala dan ditulis apa yang diniatkan itu”. (riwayat al-Nasaie)

l Kaedah fiqh yang kedua adalah al-Yaqiin la Yuzaal bil al-Syak (keyakinan tidak hilang dengan keraguan).

Ia bermaksud sesuatu perkara yang sudah diyakini, apabila timbul keraguan selepas itu tidak akan menjejaskan keyakinan yang ada.

Ia juga bermaksud keyakinan yang asal tidak boleh ditinggalkan disebabkan keraguan atau syak. Ia berasaskan banyak nas yang menunjukkan apabila berlakunya syak, maka perlu kembali kepada keyakinan asal.

Sebagi contoh, hadis dari Abu Sa’id al-Khudri: Jika seseorang daripadaa kamu ragu-ragu ketika solat, dia tidak ingat berapa rakaatkah yang telah dikerjakannya, tiga atau empat, maka ketepikanlah keraguan tersebut dengan keyakinan. (riwayat Muslim)

Hadis ini menunjukkan bahawa apabila seseorang itu berada dalam keadaan syak sama ada dia telah menunaikan berapa rakaat, maka perlu mengambil kira bilangan yang sedikit kerana ia meyakinkan dan tidak terjejas dengan keraguan.

Demikian juga hadis daripada Abu Hurairah r.a: Jika seseorang kamu merasakan sesuatu di dalam perutnya, kemudian timbul keraguan dengan sebabnya, apakah telah keluar sesuatu daripadanya atau tidak? Maka janganlah dia keluar dari masjid sehingga dia telah mendengar bunyi atau mencium bau. (riwayat Bukhari dan Muslim)

Melalui beberapa hadis ini, maka para ulama menyatakan, barang siapa yang yakin telah berwuduk tetapi syak sama ada wuduknya terbatal atau tidak, maka dia dikira masih berwuduk, iaitu mengekalkan keadaan sebelum datangnya keraguan itu.

Demikian juga sekiranya seseorang yang berpuasa makan pada waktu petang tanpa berijtihad sama ada sudah masuk waktu berbuka atau belum. Kemudian datang keraguan padanya sama ada sudah sudah terbenam matahari atau tidak, maka puasanya terbatal kerana mengikut asalnya tidak terbenam matahari.


Info terkini

Tasauf dan syariat

Berbesar hati saya utk berkongsi sedikit info y sya baca ttg

Tasauf dan syariat



Di antara tanda kekasih Allah SWT ialah dengan mengikut kekasih Allah (Rasulullah SAW) pada akhlak, perbuatan, suruhan dan sunnahnya. - Gambar hiasan


DALAM kesempatan yang lepas kita telah menjelaskan kesilapan sesetengah golongan yang cenderung menuduh bidaah terhadap sesama Islam sedangkan tidak semua yang baharu dalam agama itu adalah bidaah secara hakiki. Seringkali yang dikatakan bidaah hasanah itu sebenarnya bukanlah bidaah melainkan dari sudut bahasa sahaja.

Aliran yang paling banyak dituduh dengan amalan bidaah adalah aliran tasauf sehingga ia teraniaya, ditohmah dan dipandang serong. Hanya segelintir manusia yang memandangnya dengan betul dan benar. Sebahagian besar ahli masyarakat melabelkan tasauf dan sufi dengan sifat-sifat yang tercela dan keji sehingga menjatuhkan hak penyaksian dan keadilan seseorang ahli tasauf. Mereka sampai berkata: "Si fulan tidak boleh dipercayai dan tidak boleh diterima khabarnya. Kenapa? Kerana dia adalah seorang Sufi!"

Namun demikian, apa yang menghairankan, orang-orang yang begitu lancang mencaci tasauf dan menentang ahli sufi ini pula, kerap mengutip kata-kata dan perbuatan ahli sufi untuk dijadikan bahan teks ucapan dan pengajaran mereka di atas mimbar-mimbar Jumaat dan kerusi-kerusi pengajian.

Mereka seolah-olah tidak berasa malu dan segan meminjam kata-kata imam-imam sufi ini untuk digunapakai dalam khutbah-khutbah dan majlis-majlis pengajian mereka. Kita seringkali mendengar mereka mengucapkan: Telah berkata al Fudhail ibn 'Iyadh r.a, telah berkata Junaid al Baghdadi r.a, telah berkata Hasan al Basri r.a, telah berkata Sahl al Tasturi r.a, telah berkata al Muhasibi r.a, telah berkata Bisyr al Hafi r.a dan sebagainya.

Adakah mereka tidak kenal siapakah insan yang meniti di bibir-bibir mereka itu? Nama-nama ulama yang mereka sebut merupakan pemuka-pemuka tasauf yang tidak asing lagi. Malah ulama inilah yang telah menyusun kaedah-kaedah ilmu tasauf dan telah mencapai kedudukan sebagai wali qutub (pangkat kewalian tertinggi). Kitab-kitab tasauf juga dipenuhi dengan kata-kata mereka, khabar-khabar dan biografi mereka. Tidak dapat dipastikan, sama ada orang yang mentohmah ahli tasauf ini benar-benar orang yang jahil ataupun buat-buat jahil? Atau mereka ini buta atau buat-buat buta?

Kita suka menaqalkan kalam imam-imam agama yang mereka ini adalah penyangga dan rijal tasauf. Apa yang kita kehendaki di sini adalah menaqalkan kalam mereka mengenai syariat Islam supaya kita mengetahui mawqif (pendirian) mereka yang sebenar. Kita wajib mengenali seseorang itu melalui dirinya sendiri. Dalam mengenali seseorang, dirinya sendirilah yang terbaik untuk menceritakan mengenai pendapatnya sendiri dan lebih dipercayai apabila dia menzahirkan apa yang ada di dalam hatinya.

Banjir di utara bertambah buruk


Smga Allah swt melindungi dan memberi keselamatan y baik kpd kita semua.Amin...



Banjir di utara bertambah buruk


SEBUAH taman di Jalan Tan Sri Osman Aroff, Jitra, Kedah ditenggelami air sedalam 4 hingga 5 kaki, semalam.


KUALA LUMPUR 2 Nov. - Banjir yang melanda Perlis dan Kedah sejak semalam bertambah buruk hari ini apabila jumlah mangsa yang dipindahkan ke pusat pemindahan banjir semakin meningkat.

Beberapa laluan masih ditutup dengan paras air sungai di kedua-dua negeri terbabit melepasi paras bahaya.

Begitu juga di KELANTAN, hujan selama dua hari berturut-turut khususnya di daerah Kota Bharu, Rantau Panjang dan Tumpat menyebabkan negeri itu mula dilanda banjir.

Di KEDAH, lebih 15,432 penduduk daripada 4,251 keluarga di empat daerah iaitu Kubang Pasu, Padang Terap, Kota Setar dan Pokok Sena dipindahkan ke pusat-pusat pemindahan banjir sehingga petang ini.

Angka itu meningkat daripada 2,000 penduduk yang dipindahkan semalam berikutan hujan berterusan sejak kelmarin hingga tengah malam tadi.

Kubang Pasu merupakan daerah paling teruk dilanda banjir melibatkan 10,834 penduduk daripada 3,108 keluarga diikuti Padang Terap (3,821 mangsa) dan Kota Setar (709 mangsa) manakala Pokok Sena (68 mangsa).

Penduduk dipindahkan ke 31 buah pusat pemindahan banjir di daerah Kubang Pasu, 37 buah di Padang Terap, tiga buah di Kota Setar serta lapan buah di Pokok Sena.

Beberapa jalan dan laluan utama termasuk di Lebuh Raya Utara-Selatan (PLUS) ditutup kerana ditenggelami air termasuk di Jitra, Changlun dan laluan lebuh raya PLUS menghala ke Bukit Kayu Hitam dan Universiti Utara Malaysia (UUM) di Sintok.

Sembilan jalan di Padang Terap juga ditutup kerana ditenggelami air iaitu Jalan Kuala Nerang-Padang Sanai, Jalan Kampung Tanjung-Pokka, Jalan Tualak, Jalan Barokhas-Kuala Nerang, Jalan Semeliang, Jalan Kampung Rambutan, Jalan Kampung Tengah-Kubu, Jalan Kuala Pai dan Jalan Kuala Nerang-Pokok Sena.

Sementara itu, tiga penerbangan yang dijadual berlepas dari Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim (LTSAH) di Kepala Batas di sini pada petang dan malam ini, dibatalkan ekoran lapangan terbang itu terpaksa ditutup akibat air naik sehingga ke landasan.

Ketua Unit Operasi LTSAH, Abdul Rashid Md. Yusob berkata, air naik ke landasan itu akibat limpahan banjir dari kawasan berhampiran.

"Ketiga-tiga penerbangan itu melibatkan pesawat Malaysia Airlines (MAS) ke Kuala Lumpur, AirAsia ke Kuala Lumpur dan FireFly ke Subang," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Menurutnya, empat penerbangan yang dijadual akan berlepas pagi esok turut dibatalkan manakala penerbangan sebelah petang bergantung pada keadaan.

Jadual pagi esok melibatkan dua penerbangan iaitu pesawat MAS ke Kuala Lumpur, satu pesawat AirAsia ke Kuala Lumpur dan satu pesawat FireFly ke Subang.

Di PERLIS, bandar Kangar paras banjir terus meningkat walaupun hujan yang bermula Sabtu lalu sudah berhenti awal pagi ini dan cuaca semakin panas.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati penduduk di daerah itu terutama di bandar Kangar bertungkus-lumus memindahkan kenderaan dan perkakas rumah masing-masing ke tempat selamat.

Ramai penduduk di bandar itu yang menjangkakan air semakin surut berikutan cuaca baik menjadi kelam-kabut apabila air naik secara mendadak terutama di kawasan-kawasan yang awalnya tidak mengalami banjir seperti di Taman Kemajuan, Taman Firdaus, Taman Hijrah dan Taman Bukit Kaya.

Beberapa jalan utama ke bandar itu turut ditutup seperti Jalan Bukit Lagi, Jalan Jubli Perak, Jalan Jubli Emas dan Jalan Raja Syed Saffi. Difahamkan banjir di daerah Padang Besar dan Arau semakin surut, namun air banjir dari daerah itu kini 'beralih' ke bandar Kangar.

Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Perlis, Abdullah Ali berkata, sehingga pukul 5 petang ini seramai 4,536 penduduk seluruh negeri telah dipindahkan ke 35 pusat pemindahan.

Menurut beliau, pusat pemindahan banjir terbaru dibuka di Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Ali Ahmad yang menempatkan 100 keluarga dan Surau Tebing Tinggi menempatkan 450 keluarga.

Di KELANTAN, hujan lebat sejak Sabtu lalu menyebabkan air Sungai Golok mula melimpah dan menenggelamkan beberapa kawasan rendah sejak malam tadi menyebabkan seramai 297 penduduk yang tinggal di sekitar Rantau Panjang dipindahkan ke pusat pemindahan sementara.

Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Pasir Mas berkata, seramai 289 orang daripada 90 keluarga di Kampung Kedai Lama dan Kampung Kubang Kuadi tempatkan di stesen kereta api lama manakala bakinya seramai lapan orang daripada dua keluarga dipindahkan ke Madrasah Kubang Kua.

''Paras air Sungai Golok pada pukul 4 petang ini adalah 10.82 meter melebihi paras bahaya iaitu 9 meter dan beberapa jalan seperti Jalan Lubok Stol, Jalan Lalang Pepuyu dan Jeram Perdah terpaksa ditutup untuk kenderaan ringan,'' katanya.

Di TERENGGANU pula, seramai sembilan mangsa daripada lima keluarga yang terdedah ancaman ombak besar yang boleh menyebabkan 'banjir air laut' di kawasan Kampung Pantai, Kuala Besut ditempatkan di pusat pemindahan bermula petang semalam.

Kesemua mereka merupakan mangsa pertama yang dipindahkan sejak musim tengkujuh mula melanda negeri itu beberapa hari lalu sehingga menyebabkan ombak kuat serta tinggi di beberapa buah pantai.

Menurut jurucakap Bilik Gerakan Majlis Keselamatan Negeri (MKN), kesemua mereka ditempatkan di Balai Raya Kampung Pantai.

Alert kn diri kita.....

Alert kn diri kita.....

Potensi Banjir Bulan September, Oktober dan November 2010

PDFCetak Share on Twitter Share on Facebook
Berikut adalah prakiraan potensi banjir bulan September, Oktober dan November 2010. Pembuatan prakiraan potensi banjir ini merupakan hasil kerjasama dari 3 (tiga) instansi: BMKG, DitJen Sumber Daya Air Departemen Pekerjaan Umum dan Bakosurtanal. Dalam hal ini BMKG sebagai penyedia informasi prakiraan hujan bulanan, PSDA PU daerah rawan banjir dan Bakosurtanal menyiapkan peta dasar (RBI, Sistem Lahan, dan Land Cover) Prakiraan potensi banjir yang disampaikan meliputi potensi banjir tinggi, menengah, rendah dan aman dari kejadian banjir.

Prakiraan Potensi Banjir Bulan Juni 2010 di Indonesia



Prakiraan Potensi Banjir Bulan Juli 2010 di Indonesia


Prakiraan Potensi Banjir Bulan Agustus 2010 di Indonesia


Monday, November 1, 2010

Balasan...Melewatkan Waktu Solat

Smga Allah swt mengampuni sgla kelalaian ku slma ini n smga aku snntiasa dlm keinsafan..InsyaAllah!


Balasan...Melewatkan Waktu Solat

by Zun Nun Al Misri on Sunday, October 31, 2010 at 12:46pm

بسم الله الرحمن الرحيم

Suatu cerita yang telah berlaku beberapa tahun dulu di Makkah …Kisah Benar … kisah yang boleh kita renungkan bersama serta jadikan panduan dalam diri kita ini. Kisah yang anda baca ini bukannya datang dari majalah Mastika atau majalah2 tabloid tetapi kisah dari tanah perkuburan Sa’raya, Makkah.

Pada beberapa tahun dahulu ada seorang perempuan yang berumur 40an telah meninggal dunia. Mereka telah mengusung jenazah beliau untuk dikebumikan di tanah perkuburan Al Ma’ala yakni lebih kurang 2 kilometer dari Masjidil Haram selepas solat zuhur. Apabila sampai sahaja di tanah perkuburan tersebut, alangkah terperanjatnya mereka bila mendapati se ekor ular yang berwarna Hitam sebesar peha bersisik tebal telah berada di dalam liang lahat (dalam kubur tersebut). Subhanallah … keadaan ular tersebut amat menggerukan. Mereka pun terus berlalu dari situ dan membawa jenazah wanita tersebut ke tanah perkuburan yang lain yakni di tanah perkuburan Sa’raya lebih kurang setengah jam memandu dari situ (8 km Jauhnya) . Apabila mereka sampai di tanah perkuburan tersebut, rupa-rupanya Ular Hitam yang sama juga telah menunggu jenazah wanita yang ingin dikebumikan di situ. Allahuakbar … mereka mengambil keputusan untuk memindahkan serta mengangkat ular tersebut dan letakkan di luar yakni berjauhan sedikit dari kawasan tersebut dan mengkebumikan jenazah wanita itu (yang peliknya Ular Hitam itu tidak melakukan apa-apa bila disentuh oleh mereka).

Selepas sahaja mereka mengkebumikan mayat wanita itu, tiba-tiba Ular Hitam yang diletakkan berjauhan dari situ terus datang menjalar dengan pantas dan masuk meluru ke dalam kubur wanita itu. MasyaAllah (seperti menjunam kedalam swimming pool dari atas – keadaan sewaktu ular itu masuk ke dalam kubur). Dengan beberapa seketika mereka mendengar bunyi seperti dahan-dahan pokok yang dipatah patahkan dan apabila mereka melihat ke dalam kubur wanita tersebut, alangkah terperanjatnya kerana Ular Hitam sedang membelit jenazah wanita itu serta mematah matahkan tulang jenazah itu … Subhanallah.Ada beberapa orang yang berada di persekitaran kubur itu turut pengsan melihat kejadian itu. Selepas diselidiki kenapa perkara tersebut boleh terjadi, rupa-rupanya sewaktu hayatnya, wanita tersebut suka melewat lewatkan Solatnya.

Marilah kita ambil iktibar dan pedoman dari kejadian ini. Semoga Allah swt kuatkan iman kita dalam mendirikan solat 5 waktu daripada gangguan syaitan dan iblis insyaAllah. Ini baru seksaan di dunia akibat melewatkan solat….Bagaimana kalau tak solat…..

Sumber : http://mran3238.wordpress.com/2010/03/07/kisah-benar-ular-hitam-membelit-jenazah/

Make Money With CashCrate