SeDaRI HaKiKaT DuNia HaRi iNi

Make Money With cashCrate - Join me!!

Kehidupan adalah anugerah utama Ilahi. Anugerah khdupan ini memberi gambaran kebesaran-Nya buat kita semua. Anugerah ini wajib kita syukuri dan haragai. Internet adlh kemudahan buat umat manusia yg tdk kira umur, pangkat, agama, bangsa, Negara dan yg sewaktu dgnnya. Justeru itu, manfaatkanlah ia utk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat bhw apa shja yg kita lakukan akan dip't/jawabkan pda kemudian hari.


Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kpd kita. Halalkan kegunaan akal. Hati dan lidah pda perkara yg bakal membawa kpd kecemerlangan diri kita samaada di dunia mahupun di akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali ‘pergi’ tak akan ‘kembali’. Bak pepatah melayu,’buat baik berpada-pada dan buat jahat JANGAN sekali’. Kewujudan website ini dgn blog sbg wadah utk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dgn ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun dunia terus maju dgn teknologi, kita seharusnya terus mengekalkan akhlak dan jati diri insani.

Tuesday, September 21, 2010

ISU KALIMAH ALLAH DI TAPAK KASUT,PATUTKAH ANDA SENSITIF TENTANGNYA?

Posted by syahbandar87 at 7/05/2010 05:48:00 PM
Dari blog Aku dan Sesuatu
Isnin, 2010 Julai 05

(ISU KALIMAH ALLAH DI TAPAK KASUT,PATUTKAH ANDA SENSITIF TENTANGNYA?)

Bismillahirahmanirahim..



Ramai yg mula menulis ttng isu kalimah Allah pada sesetengah kasut ataupun selipar.Dan pelbagailah timbul pendapat2 yang aku fikir amat kreatif dalam menyuarakan.Dan ada juga sebilangannya bersuara atas dasar pendapat logik akalnya semata-mata yang berlagak pandai dalam beragama.Ada yang setuju dan ada pula yang lantang menentang akan hal ini.Dan macam2 lah pula yg membuat andaian iaitu ia mungkin kerja yahudi,musuh islam,dan sebagainya.

ANTARA SEBAB KENAPA UMAT ISLAM PATUT SENSITIF TENTANGNYA

1)ada yg cakap ckp logo kt kasut jenama ### miliknya x de mirip pun kalimah Allah..ok,aku setuju mmg ada jg ak jmpe yg x mcm kalimah Allah pun di tapaknya spt yg didakwa.(klu camtu maka tak apa lah nk pakai pun).Tapi yg orang duk kecoh skrang adalah yang jelas ada nmpk kalimah Allah pada tapaknya.Aku juga mengakuinya mmg sbb ak sndri pernh tngk dan membuangnya logo tersebut.mungkin jg yg tiruan kut yg hmpr sama dngn kalimah Allah tu.wallahua'lam.

2)persoalan ttng puak yahudi dan kafir sengaja berniat jahat untuk menghina Islam aku no komen..sbb x da bukti saheh..x yah nk tuduh menuduh..tp bkn tu sbb utama kte x leh pakai..tp sebab utamanya adalah logo yg kita jmpe tu mirip nama Allah.faham kn?Sanggup ke kita pakai sesuatu dikaki yg jelas hampir mirip kalimah Allah walaupun kita mendakwa ianya dilakukan secara x sengaja.bahkan jika tanah berpasir dengan izin Allah tercorak kalimah Allah maka sanggup kah kita pijak dengan sengaja atas alasan kejadian tersebut bukan dirancang pihak tertentu maka boleh pijak..

3)ini bkn isu selipar jenama ###,tp selipar or kasut apa2 sekalipn kalaulah kita terperasan de mirip kalimah Allah cbe la kikis buang or apa cara sekalipun.Cuma pendapat peribadi-bukankah sblm ini telah banyak berlaku kes2 seumpama ini pada kasut dan selipar jenama lain.Adakah ia jg suatu kebetulan?Kalau anda nyatakan "ya,mmg ia secara kebetulan",maka aku tidak boleh menyangkal pendapat anda.Kerana aku tiada bukti yg saheh samada benar atau tak.50-50.

CADANGAN
Balik rmh tngk la kt kasut masing2.x kesah la jenama apa sekalipun.samada yg ori ataupun x..kalau nmpk seakan2 hampir sama dengan kalimah Allah buang lah..soal samada ianya disengajakan pihak tertentu ataupun berlaku secara tak sengaja tak timbul..yg penting bila kte nmpk mmg nk sama kalimah Allah kalau boleh cbe cari jalan buang.selagi boleh elak maka elaklah.melainkan mmg dh x boleh bwt pape..

ADA YANG BERPENDAPAT BENDA NI BUKANNYA DISENGAJAKAN,JADI KENAPA KITA MESTI SENSITIF.KATANYA LAGI JIKA MAHU SENSITIF SANGAT KENAPA TAK SENSITIF PADA HURUF "t" YG SEAKAN-AKAN LAMBANG SALIB DALAM PENGGUNAAN HARIAN.

Pendapat peribadi.
Berhubung soal huruf t yg seakan salib..ianya merangkumi aspek yg tidak munasabah mampu dielakkan penggunaannya pd masa skarang dengan pengaruh penggunaannya yg global dan juga faktor diri kita hanya individu dan bukannya orng yg berkuasa kt negara mahupun dunia ni..dan pada masa yang sama ianya dikuatkan lagi penggunaan t oleh kita semua bkn niat untuk agungkn agama kristian..berbeza kasut atau selipar yg ada kalimah Allah,samada disengajakan ataupun tak,maka selagi kita boleh elakkan baek buang lah samada kikis,x beli atau sebagainya.kes selipar ada kalimah Allah ni bkn termasuk dlm kes darurat sehingga kita x mampu berbuat apa2 lagi sepertimana kes penggunaan huruf "t" dalam kehidupan harian.Sebab dlm konteks individu itu sndri,yg sbnrnya setiap individu masih lagi ada kuasa untuk mengubah atau mengelakkannya.

PERSOALAN AKU

Sanggup ke kte lihat kalimah Allah dibawah telapak dikaki kita jika benar sekalipun ianya hanyalah secara kebetulan shja??Bagi aku lakan,cermatlah dalam beragama.Itu lebih baik berbanding dari meremeh-temehkan agama spt perangai si jahil agama yang tidak mahu beriman kpd Allah yang sanggup menyediakan seribu alasan yang cukup bernas.

No comments:

Post a Comment

Make Money With CashCrate