SeDaRI HaKiKaT DuNia HaRi iNi

Make Money With cashCrate - Join me!!

Kehidupan adalah anugerah utama Ilahi. Anugerah khdupan ini memberi gambaran kebesaran-Nya buat kita semua. Anugerah ini wajib kita syukuri dan haragai. Internet adlh kemudahan buat umat manusia yg tdk kira umur, pangkat, agama, bangsa, Negara dan yg sewaktu dgnnya. Justeru itu, manfaatkanlah ia utk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat bhw apa shja yg kita lakukan akan dip't/jawabkan pda kemudian hari.


Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kpd kita. Halalkan kegunaan akal. Hati dan lidah pda perkara yg bakal membawa kpd kecemerlangan diri kita samaada di dunia mahupun di akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali ‘pergi’ tak akan ‘kembali’. Bak pepatah melayu,’buat baik berpada-pada dan buat jahat JANGAN sekali’. Kewujudan website ini dgn blog sbg wadah utk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dgn ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun dunia terus maju dgn teknologi, kita seharusnya terus mengekalkan akhlak dan jati diri insani.

Wednesday, August 4, 2010

Datuk Nik Aziz Ketuai Senarai Penerima Pingat Kebesaran



Berita ni y bulan Mac lepas...bru dpt info..so i upload n copy la info ni...



Sumber : Berita Harian Online (hari ini, 30 Mac 2010)

KOTA BHARU: Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat mengetuai 84 senarai penerima Anugerah Gelaran Kebesaran dan Darjah Kebesaran pada Istiadat Pengurniaan Kehormatan Negeri Kelantan oleh Pemangku Raja, Tengku Muhammad Faris Fetra Sultan Ismail Petra, di Istana Balai Besar, hari ini.

Senarai penerima itu adalah sebahagian daripada 639 penerima Gelaran Kebesaran, Darjah-Darjah Kebesaran, Bintang, Pingat, Surat Kepujian dan Jaksa Pendamai daripada Tengku Muhammad Faris.

Nik Aziz menerima Gelaran Kebesaran Datuk Bentara Setia, manakala Hakim Besar Malaya, Tan Sri Arifin Zakaria (Datuk Lela Negara); Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Hashim Che Yusoff (Datuk Bentara Luar); dan Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan, Datuk Mohd Aiseri Alias (Datuk Sri Setia Raja) yang masing-masing membawa gelaran Datuk.

Empat Gelaran Kebesaran itu dianugerahkan kepada pemimpin selepas dua tahun tidak dikurniakan Sultan Ismail Petra.

Tengku Muhammad Faris Petra juga berkenan mengurniakan Darjah Kebesaran Ahli Yang Kehormat Yang Pertama (Seri Paduka) Bagi Darjah Kebesaran Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia (SPMK) kepada isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor dan Ketua Hakim Negara, Tun Zaki Azmi, manakala Ahli Yang Pertama (Seri Paduka) SPMK pula dikurniakan kepada Tengku Sri Jaya Raja, Datuk Tengku Mohamad Rizam Tengku Abdul Aziz.

Penerima bagi Ahli Yang Pertama (Seri Paduka) Bagi Darjah Kebesaran Jiwa Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia (SJMK) pula kepada Datuk Tengku Salwani Al-Marhum Sultan Yahya Petra; Datuk Tengku Rozan Al-Marhum Sultan Yahya Petra; Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob; Juruterbang, Kapten Datuk Tengku Ahmad Farizanudean Khairi, dan Datuk Tan Kok Hwa.

Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan pula menerima Ahli Yang Kehormat Yang Pertama (Seri Paduka) Bagi Darjah Kebesaran Jiwa Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia (SJMK). Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan pula dikurniakan Darjah Pahlawan Yang Amat Gagah Perkasa (PYGP), manakala Ketua Polis Kelantan, Datuk Abdul Rahim Hanafi dan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Ismail Adam masing-masing menerima Darjah Kebesaran Setia Mahkota Kelantan Yang Amat Terbilang (SPSK).

Selain itu, antara penerima bagi Ahli Yang Kedua (Datuk Paduka) Bagi Darjah Kebesaran Jiwa Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia (DJMK) pula dikurniakan kepada Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kelantan, Mejar (B) Md Anizam Ab Rahman; Yang Dipertua Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN), Mohd Nassuruddin Daud; Naib Presiden Kanan Mofaz (M) Sdn Bhd; dan Adun Pengakalan Kubor, Datuk Noor Zahidi Omar.

Sementara itu, Mohd Aiseri berkata pengurniaan darjah kebesaran itu tidak mempunyai kaitan dengan sambutan Hari Keputeraan Sultan Kelantan seperti kelaziman kerana SAMBUTAN ITU PADA KALI INI HANYA MEMBABITKAN MAJLIS TAHLIL DI SEMUA MASJID.

"Pemangku Raja Kelantan pada bila-bila masa berhak mengurniakan darjah kebesaran ini yang kebetulan berlangsung esok (hari ini)," katanya.

Posted by alFaqir at Tuesday, March 30, 2010
Labels: berita

No comments:

Post a Comment

Make Money With CashCrate

t muslimah