SeDaRI HaKiKaT DuNia HaRi iNi

Make Money With cashCrate - Join me!!

Kehidupan adalah anugerah utama Ilahi. Anugerah khdupan ini memberi gambaran kebesaran-Nya buat kita semua. Anugerah ini wajib kita syukuri dan haragai. Internet adlh kemudahan buat umat manusia yg tdk kira umur, pangkat, agama, bangsa, Negara dan yg sewaktu dgnnya. Justeru itu, manfaatkanlah ia utk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat bhw apa shja yg kita lakukan akan dip't/jawabkan pda kemudian hari.


Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kpd kita. Halalkan kegunaan akal. Hati dan lidah pda perkara yg bakal membawa kpd kecemerlangan diri kita samaada di dunia mahupun di akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali ‘pergi’ tak akan ‘kembali’. Bak pepatah melayu,’buat baik berpada-pada dan buat jahat JANGAN sekali’. Kewujudan website ini dgn blog sbg wadah utk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dgn ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun dunia terus maju dgn teknologi, kita seharusnya terus mengekalkan akhlak dan jati diri insani.

Sunday, August 22, 2010

Doa ku

Tidak ku mampu utk menggulung waktu krn masa adalah milik-Nya dan hanya Dia Yang Maha Memiliki. Aku kini dapat merasakan yg aku kian rebah ditelan masa...namun alhamdulillah Allah swt sentiasa bersamaku dan bersama hamba2-Nya. Lalu aku tingkah bangun, merenung jauh ke dalam diri dan bertanya, 'Dimanakah diri ku yg sebenar?..Dimana? dan dimana? Tunduk dan hiba krn malu pada diri, apatah lagi pada Ilahi yg telah menyempurnakan kejadian ku.. Apakah aku mampu menggalas tanggungjawab ini? Kenapa tidak? Fikiran ku berfikir sejenak... memikirkan tentang ayat dari (QS Al Baqarah 155-157) yang berbunyi :

"Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun". Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk".

Tunduk ku menginsafi diri dan berdoa semoga Allah swt teguhkan imanku, berikan aku kekuatan dan kesabaran dalam menempuhi setiap ranjau yg berduri dengan penuh redha, walaupun sesekali aku terasa perit dan teramat payah. Aku yakin pada-Mu Ya Allah.. aku tidak sendiri!! Walaupun aku seorang wanita yang lemah pada zahirnya..namun insyaAllah dengan pertolongan-Mu Ya Rabbi, aku yakin aku pasti kuat dan tidak mudah mengalah.



Aku sedar..musibah ada bermacam-macam. Aku lihat..ada diantara manusia yg ditimpa musibah rasa ketakutan dari musuh atau penguasa yg zalim atau dari binatang buas. Tidak kurang juga ada yg mendapat musibah menahan rasa lapar krn kemiskinan, hujan yg tidak turun-turun, dan ada diantara manusia yg lain ditimpa musibah jatuh miskin setelah sebelumnya hidup dalam kecukupan, atau yg sakit setelah sebelumnya sihat. Ada yg lain pula bercucuk tanam namun buahnya tidak dapat dipetik krn rosak. Na`uzu billah...semua ini adalah ujian yg menimpa manusia di dunia, firman Allah SWT : Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi ? (QS Al 'Ankabuut 2).

Aku difahamkan lagi bahawa semua musibah dan ujian di atas ubatnya adalah sabar sehingga seorang hamba mendapatkan sebaik-baik pahala sebagai ganjarannya. Firman Allah SWT : Katakanlah: "Hai hamba-hamba-Ku yg beriman, bertakwalah kepada Tuhanmu." Orang-orang yg berbuat baik di dunia ini memperoleh kebaikan. Dan bumi Allah itu adalah luas. Sesungguhnya hanya orang-orang yg bersabarlah yg dicukupkan pahala mereka tanpa batas. (QS Az-Zumar 10).

Oleh sebab itu semua musibah dapat menjadi ringan kecuali musibah dalam agama. Rasulullah saw menyeru dan mengajarkan para sahabatnya dengan doanya : “Ya Allah janganlah engkau jadikan musibah dalam agama kami. Dunia secara tabiatnya adalah tempatnya musibah dan tantangan, tempat bersusah payah dan berbagai kesukaran, penyair Arab mengatakan:

Aku hidup dalam air yang keruh
Sementara engkau menginginkannya menjadi jernih
Orang yg menderita adalah orang yg menentang tabiat hidup
Yg mencari api di dalam lautan api

Allah SWT akan menguji hambanya yg soleh untuk mensucikan mereka sama ada ujian tersebut yg kecil mahupun yg besar. Rasulullah saw berkata : “Sehinggalah duri yg melukai seorang mukmin, maka dia akan mendapat pahala daripadanya apabila dia bersabar”. Sabar dan kita mesti terus bersabar, oleh sebab itu Allah SWT berfirman bgi orang-orang yg ditimpa musibah : Berilah khabar gembira orang-orang yg mahu bersabar.

Mereka adalah orang-orang yg menyerahkan segala urusan mereka kepada Allah dan memohon ampun dan kelembutan di dalam qada’. Mata mereka senantiasa menangis karena rasa takut kepada Allah dan kulit mereka merinding bila mengingat Allah karena mereka yakin bahwa yg memberikan manfaat dan mudarat hanyalah Allah semata.

Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah...
Ya Allah..kekadang aku teramat takut jika suatu hari aku akan kehilangan-Mu...aku takut jika aku tiada daya dalam menggenggam tali-Mu..aku rasa takut dan takut jika aku hilang jejak dalam melangkah ke setiap genap jalan yang Engkau suluhkan Ya Allah. Maka, aku mohon pada-Mu Ya Hayyu Ya Qayyum agar tetapkanlah jiwaku dalam rahmat-Mu..teguhkanlah imanku agar tidak jatuh dalam kehinaan..perliharalah ingatan, tingkah laku dan lisanku agar tetap mengingati dan menyebut nama-nama-Mu tanpa keluh dan kesah..lindungilah roh dan jasadku agar aman dan mendapat ketenangan yg hakiki. Ya Hayyu Ya Qayyum...peluk dan salutilah daku dengan kasih sayang-Mu..Perindahkanlah rohani dan jasmaniku dengan setiap zikrullah dan ayat-ayat suci-Mu Ya Ilahi...Bersihkanlah qalbu ku dengan zat-zat Mu Yang Maha Agung. Kayakanlah diriku dengan sifat-sifat rendah diri, pemaaf, perilaku yang Engkau redhai, penolong dan pemimpin yang dipercayai dan dihormati, sifat sabar, kuat berusaha utk senantiasa menolak keburukan agar menuju ke arah kebaikan dan yang paling penting bagi ku.. Ya Allah.. hujankanlah keinsafan ke atas diriku agar aku tidak mudah lalai dari tanggungjawabku sebagai hamba-Mu, tanggungjawabku sebagai anak terhadap kedua ibu bapaku, tanggungjawabku terhadap adik beradik dan muslimin dan muslimat yang beriman tidak kira lelaki mahupun perempuan. Ya Hayyu Ya Qayyum..ampunilah kami dari dosa-dosa kami samaada dosa kecil mahupun dosa yang besar..Sesungguhnya Engkau Maha Pegampun Lagi Maha Mengasihani. Turunkanlah rahmat-Mu yang tersembunyi kepada kami dan juga kepada hamba2-Mu yang seumat denganku tidak kira dimana jua ia berada Ya Allah. Jauhkanlah kami dan mereka dari kesengsaraan hidup dan bahagiakanlah kami dan mereka Ya Allah. Ya Rahman Ya Rahim...bangkitkanlah jasad dan roh kami dari tidur yang lena agar senantiasa melakukan ibadat kepada-Mu Ya Allah. Allahu Akbar..Allahu Akbar..Allahu Akbar..amin.

Ujian dan Doa

Ya, mengangkat kedua tangan kepada Allah, memohon keringanan dan kelembutan di dalam ujian, doa dan ujian adalah dua perkara yg saling mengalahkan di langit, boleh jadi Allah akan menghilangkan ujian krn kuatnya doa seorang hamba, dan boleh jadi Allah memberikan kelembutan di dalamnya.

Ayat ini : (yaitu) orang-orang yg apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun (QS Al Baqarah 156), merupakan doa dan penyerahan diri kepada Allah dalam semua perkara, perkara yg baik dengan bersyukur dan yg buruk dgn bersabar. Apabila seorang mukmin mahu melakukannya dalam menghadapi semua keadaan maka dia akan senantiasa mendapat pahala dari Allah dan Allah juga akan memberikan rasa tenang di dalam hatinya serta dilimpahi rahmat oleh Allah, sebagaimana firman Allah SWT : Mereka itulah yg mendapat keberkatan yg sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka dan mereka itulah orang-orang yg mendapat petunjuk. (QS Al Baqarah 157)

Adapun orang yg berkeluh kesah krn ujian dari Allah ta`ala dan tidak mahu bersabar atasnya maka mereka itulah orang-orang yg rugi, orang yg paling rugi adalah orang yg membangkang perintah Allah, dalam hadith Qudsi Allah mengatakan bahwa :
“Barangsiapa yg tidak redha dengan qada’ dan qadarku dan tidak bersabar atas cubaanku maka keluarlah dari langitku dan carilah tuhan selainku”

Kesimpulannya, seluruh yang berlaku dalam kehidupan manusia merupakan ujian dari Allah s.w.t., samada dalam bentuk kesenangan atau dalam bentuk musibah. Apa yg penting, seseorang hamba yg memahami rahsia di sebalik ujian tersebut, maka dia perlulah sentiasa beradab dengan Allah s.w.t samada di waktu susah atau senang, dengan kesabaran dan kesyukuran, krn ianya merupakan pintu-pintu untuk meningkatkan darjat seseorang hamba di sisi Allah s.w.t..



Semoga kita semua dalam rahmat dan keredhaan-Nya amin....




No comments:

Post a Comment

Make Money With CashCrate