SeDaRI HaKiKaT DuNia HaRi iNi

Make Money With cashCrate - Join me!!

Kehidupan adalah anugerah utama Ilahi. Anugerah khdupan ini memberi gambaran kebesaran-Nya buat kita semua. Anugerah ini wajib kita syukuri dan haragai. Internet adlh kemudahan buat umat manusia yg tdk kira umur, pangkat, agama, bangsa, Negara dan yg sewaktu dgnnya. Justeru itu, manfaatkanlah ia utk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat bhw apa shja yg kita lakukan akan dip't/jawabkan pda kemudian hari.


Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kpd kita. Halalkan kegunaan akal. Hati dan lidah pda perkara yg bakal membawa kpd kecemerlangan diri kita samaada di dunia mahupun di akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali ‘pergi’ tak akan ‘kembali’. Bak pepatah melayu,’buat baik berpada-pada dan buat jahat JANGAN sekali’. Kewujudan website ini dgn blog sbg wadah utk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dgn ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun dunia terus maju dgn teknologi, kita seharusnya terus mengekalkan akhlak dan jati diri insani.

Wednesday, August 4, 2010

Nilai Tudung Seorang Wanita

t muslimah




Aku tertarik dgn satu info y diulas oleh adik Nadzirah dlm blognya..ini krn ia mengingatkan aku pada ssorg y pernah menyatakn perkara y sma kpd aku seketika dlu dlm satu nasihat y berguna. Smga info ini mnjadi manfaat buat aku dan semua..

Harga diri kita terlalu mahal.Ini krn syariat tlh menetapkan supaya wanita b'pakaian longgar, tidak menarik serta menutup seluruh badannya.Kalau dibuat perbandingan dari segi harta dunia seperti intan dan berlian, ianya dibungkus dengan rapi dan disimpan pula di dalam peti besi yang berkunci. Begitu juga diumpamakan dengan wanita, Kerana wanita yg bermaruah tidak akn mempamerkan tubuh badan di khalayak umum. Mereka masih boleh tampil di hadapan masyarakat bersesuaian dengan garisan syarak.

Wanita tidak sepatutnya mengorbankan maruah dan dirinya semata-mata utk mengejar pangkat, darjat, nama, harta dan kemewahan dunia.Walaupun pelbagai gaya tudung diperaga dan dipakai, namun pemakaiannya masih tidak lengkap dan sempurna. Masih lgi menampakkan batang leher, dada dan sbagainya. Ada yg memakai tudung, tetapi pda masa yg sma mmakai kain belah bawah @ b'seluar ketat dan sbgnya. Bilamana wanita b'tudung ttpi masih berhias-hias, maka terjadilah pakaian wanita Islam skrang w/pun b'tudung, ttp smakin membesarkan riak dan bangga dlm diri. Sombong makin bertambah. Jalan mendabik dada. Terasa tudung kitalah yg paling cantik, up-to-date, sofistikated, bergaya, ada kelas dan sebagainya. Bertudung, tp masih ingin bergaya.

t muslimah

Jaga diri dan maruah sebagai wanita Islam. Barulah nampak Islam itu indah dan cantik krn indah dan cantiknya akhlak yang menghiasi peribadi wanita muslimah. Barulah orang terpikat untuk mengamalkan Islam. Dengan ini, orang bukan Islam akan mula hormat dan mengakui “Islam is really beautiful.” Semuanya bila individu Islam itu sudah cantik peribadinya.

Oleh itu wahai wanita-wanita Islam sekalian, anda mesti mengorak langkah sekarang sebagai agen pengembang agama melalui pakaian.

Langgan: Catatan (Atom) Apa khabar iman kita hari ini..
Orang yang paling pintar di kalangan umatku, yang paling banyak ingat mati, dan yang paling bersedia menghadapi sakaratulmaut.

No comments:

Post a Comment

Make Money With CashCrate