SeDaRI HaKiKaT DuNia HaRi iNi

Make Money With cashCrate - Join me!!

Kehidupan adalah anugerah utama Ilahi. Anugerah khdupan ini memberi gambaran kebesaran-Nya buat kita semua. Anugerah ini wajib kita syukuri dan haragai. Internet adlh kemudahan buat umat manusia yg tdk kira umur, pangkat, agama, bangsa, Negara dan yg sewaktu dgnnya. Justeru itu, manfaatkanlah ia utk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat bhw apa shja yg kita lakukan akan dip't/jawabkan pda kemudian hari.


Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kpd kita. Halalkan kegunaan akal. Hati dan lidah pda perkara yg bakal membawa kpd kecemerlangan diri kita samaada di dunia mahupun di akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali ‘pergi’ tak akan ‘kembali’. Bak pepatah melayu,’buat baik berpada-pada dan buat jahat JANGAN sekali’. Kewujudan website ini dgn blog sbg wadah utk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dgn ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun dunia terus maju dgn teknologi, kita seharusnya terus mengekalkan akhlak dan jati diri insani.

Sunday, August 8, 2010

Hikmah Diciptakan Tidur sebagai Waktu Rehat bagi Makhluk Hidup.

PENTINGNYA TIDUR YANG BAIK

Umumnya manusia tidur 6-8 jam perhari sehingga bisa dikatakan banwa sepertiga hidup kita dalam keadaan tidur. Kebutuhan fisiologi tidur belum dimengerti sepenuhnya. Kita mengira bahwa tidur merupakan suatu proses yang pasif, ternyata tidur merupakan proses aktif.

Ada 2 fase utama dalam tidur yaitu fase Non-REM sleep (Rapid Eye Movement) dan fase REM sleep (tidur bermimpi) dimana semua otot menjadi atonia (tidak mempunyai tonus), relaksasi total. Umumnya 75% tidur kita berada di fase Non-REM dan 25% di fase REM. Fase REM diduga penting untuk meperbaiki kondisi tubuh, rejuvenation, memori dan well being.

APA YANG TERJADI JIKA TIDUR TERGANGGU?

Kita akan menjadi cape, sulit berkonsentrasi, reflex melambat, rasa lemah, gangguan memori, iritabilitas dan cenderung mengalami kecelakaan lalu lintas.

10 Cara Tidur Yang Baik dan Nyaman

Tidur adalah istirahat yang paling baik. Semua orangmembutuhkan tidur sekuat apapun orang itu. Tidur adalah siklus alami darisistem kerja tubuh manusia. Ibarat mesin, tubuh manusia membutuhkan istirahat agartubuh dapat bekerja lagi.

Selain makan dan minum, tidur merupakan titik awal munculnyaenergi baru. Jika tidur kita nyaman, ketika bangun tidur pasti tubuh terasasegar dan bersemangat.

Berikut ini ada 10 cara tidur yang baik dan nyaman :

  1. Jika habis berpergian sebaiknya mandi dan bersihkan badan sebelum tidur. Jika terlalu larut untuk mandi, cuci muka dan cuci tangan pun cukup. Tujuannya untuk memberi kesegaran pada pori-pori kulit Anda. Rasa segar dari cipratan air juga memberikan efek yang baik terhadap sirkulasi darah dan otot tubuh.
  2. Gunakan pakaian yang longgar dan berbahan lembut.
  3. Tidurlah di ruangan yang sirkulasi udaranya baik.
  4. Jangan tidur dengan posisi kepala lebih rendah dari anggota badan yang lain.
  5. Jika kaki pegal, Anda bisa memberikan relaksasi pada kaki dengan cara menaruh kaki Anda ke tempat yang lebih tinggi, misal dengan memberi bantal.
  6. Gunakanlah bantal dan usahakan posisi bantal dikepala Anda tidak terlalu rendah atau terlalu tinggi tehadap posisi tubuh. Buatlah dudukan kepala Anda senyaman mungkin.
  7. Gunakan juga kasur yang juga dan empuk.
  8. Sebaiknya melepas seluruh perhiasan atau aksesoris di tubuh Anda, seperti cincin, ikat rambut dan kalung agar sirkulasi darah dalam tubuh Anda benar-benar lancar saat tidur. Lagipula benda-benda tersebut membuat Anda tidak nyaman ketika tidur.
  9. Posisi tidur yang paling baik adalah terlentang.
  10. Jangan lupa berdoa.

Allah subhanahu wa ta`ala berfirman yang membawa maksud:

"Dan Kami jadikan tidurmu untuk istirehat." (surah an-Naba`, ayat 9)

Tidur sesuatu yang menakjubkan. Ianya sebahagian dari kematian. Dengan tidur seluruh anggota badan akan terdiam, semua gerakan akan tenang. Tidur merupakan alat merehatkan jiwa, merehatkan akal, menyegarkan perut dan menyegarkan badan. Tidur adalah permainan yang menyenangkan, menyegarkan kesedihan, membebaskan rasa letih dan penat selepas bekerja seharian. Allah subhanahu wa ta`ala berfirman yang membawa maksud:

(Ingatlah) ketika Allah menjadikan kamu mengantuk sebagai suatu penenteraman daripadaNya.
(surah al-Anfaal, ayat 11)

Sesungguhnya makhluk itu lemah, maka berehatlah dengan tidur. Itulah hikmah diciptakan malam sebagai waktu tidurmu sedangkan Allah tidak akan pernah tidur kerana Dia adalah sang Pencipta yang tidak tidur dan tidak pula mengantuk, sepertimana dalam firman Allah subhanahu wa ta`ala:

"Allah tidak mengantuk dan tidak tidur." (surah al-Baqarah, ayat 255)

Allah subhanahu wa ta`ala tidak pernah tidur sebab Allah adalah Maha Hidup dan Maha Bangun, Allah kekal dan abadi. Dan kita tidur sebab kita berasal dari tiada dan akan kembali kepada kebinasaan. Kita keluar dari tanah dan akan kembali menjadi tanah. Kita tidur agar kita dapat mengingat mati dan sesuatu yang terjadi setelah kematian iaitu alam kubur dan apa-apa yang ada di dalamnya. Kita tidur untuk melupakan dendam, dengki, kepedihan, dan kepenatan. Kita tidur agar kita dapat bersiap sedia menghadapi hari dan umur baru dengan penuh kesegaran. Allah subhanahu wa ta`ala berfirman yang bermaksud:

"Dan Dialah yang menidurkan kamu di malam hari dan Dia mengetahui apa yang kamu kerjakan pada siang hari." (surah al-An`aam, ayat 60)

Di antara tanda-tanda kekuasaan Allah adalah tidur kamu pada waktu malam, pada saat itu Allah menggenggam arwah kamu dan menghentikan segala pergerakan kamu serta menghilangkan perasaan dan fikiran kamu, sehingga kami menyedari bahawa kamu hanyalah makhluk yang akan binasa. Hanya Allah sahaja Yang Maha Esa, Maha Pencipta, Maha Abadi, Maha Penjaga dan Maha Kuasa. Allah ta`ala berfirman yang bermaksud:

"Allah memegang jiwa (orang) ketika matinya dan (memegang) jiwa (orang) yang belum mati di waktu tidurnya; maka Dia tahanlah jiwa (orang) yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia melepaskan jiwa yang lain sampai waktu yang ditentukan. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir. (surah az-Zumar, ayat 42)

No comments:

Post a Comment

Make Money With CashCrate