SeDaRI HaKiKaT DuNia HaRi iNi

Make Money With cashCrate - Join me!!

Kehidupan adalah anugerah utama Ilahi. Anugerah khdupan ini memberi gambaran kebesaran-Nya buat kita semua. Anugerah ini wajib kita syukuri dan haragai. Internet adlh kemudahan buat umat manusia yg tdk kira umur, pangkat, agama, bangsa, Negara dan yg sewaktu dgnnya. Justeru itu, manfaatkanlah ia utk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat bhw apa shja yg kita lakukan akan dip't/jawabkan pda kemudian hari.


Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kpd kita. Halalkan kegunaan akal. Hati dan lidah pda perkara yg bakal membawa kpd kecemerlangan diri kita samaada di dunia mahupun di akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali ‘pergi’ tak akan ‘kembali’. Bak pepatah melayu,’buat baik berpada-pada dan buat jahat JANGAN sekali’. Kewujudan website ini dgn blog sbg wadah utk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dgn ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun dunia terus maju dgn teknologi, kita seharusnya terus mengekalkan akhlak dan jati diri insani.

Monday, August 2, 2010

PEMANDUAN YANG BERHEMAH

Okay..hrini kita akn m'pljri 1 p'kara yg b'kaitan dgn pemanduan iaitu PEMANDUAN YANG BERHEMAH. Natijahnya, ya la bkn kita tp org lain la kn ha3 sering memandu spt org yg hilang akal. Sbg manusia biasa, bkn kita tp org lain jga la kn ha3 sering membiarkan mood menguasai cara pemanduan. Ini slalunya m'akibatkan kita dan pemandu lain berasa marah. Ini tdak termasuk situasi pemanduan berbahaya yg akan memburukkan keadaan.

Mgkin kita patut mula memikirkn langkah lain yg lebih sesuai. “Zen driving” misalnya @pun “Memandulah sptmana anda mahu org lain memandu” ataupun apa-apa sahaja. Ianya bukan sahaja akan menyelamatkan nyawa anda, tetapi juga menjadikan dunia ini lebih selamat untuk didiami. Ya, keharmonian untuk semua. Betul x?...org lain kata 2..sya menyusul je..sbb saya rasa ade betulnya hakhak...k jom lihat y strusnya...

Berikut adalah beberapa garis panduan asas ‘Zen driving”

Situasi 1: Seorg pmandu mmotong kenderaan anda secara tiba2 tanpa sebab yg munasabah.

Lakukan: Kekalkan jarak pemanduan yg selamat & tunggu shgga anda smpai k rumah sblum memulakan sumpah seranah t'hdap pemandu tadi. (OK, ini bkn zen, ttp lebih kpd cara pasif-agresif)

Jangan: Jgn mengekori drpda belakang. Jika pemandu itu seorg yg kejam & kurang ajar, dia mungkin akan membrek secara tiba-tiba dan seterusnya menyebabkan anda terpaksa menuntut pampasan insuran yang lebih tinggi.

Situasi 2: Seorang tolol sdg memandu sambil bercakap di telefon bimbit tanpa m'gunakan alat bebas tangan, dan secara tiba2 masuk ke lorong anda dan seterusnya menyebabkan anda terpaksa membrek sacara tiba2 dan kelam-kabut utk mencari ruang melarikan diri.

Lakukan: Bunyikan hon (dgn cara yg lembut dan bersopan) dgn tujuan utk menyedarkan pemandu tersebut akan kesilapan yg dilakukannya. Kemudian, jarakkan kenderaan anda, mana tahu mungkin dia gagal untuk mengawal kenderaannya pula.

Jangan: Terus-terusan membunyikan hon dan cuba sedaya upaya untuk mengejar kenderaan terbabit dan seterusnya melihat siapakah pemandu tolo tersebut.

Situasi 3: Anda brda di lorong yg direka utk membelok ke kanan (atau kiri). Manakala lorong di sebelah pula adlh untuk sama ada lurus @pun pergi ke arah yg bertentangan. Lorong anda telah di sekat, manakala lorong yg lagi satu tidak. Anda telah menunggu dgn sabarnya utk membelok, di mana dgn secara tiba2 seorang pemandu motorsikal di lorong sebelah terus berhenti di hdpan kenderaan anda sambil memberikan isyarat utk masuk ke lorong anda dan membiarkan kenderaan2 lain dibelakangnya terus menunggu.

Lakukan: Biarkan dia memotong anda. Ini tidak akan membunuh anda, dan bukanlah misi anda untuk memberikan pengajaran kepadanya. Dan, anda juga pastinya pernah melakukan perkara yang sama sebelum ini kan?

Jangan: Tidak membenarkan motorsikal tersebut memotong anda, dan terus memecut sebaik sahaja anda nampak kenderaan lain di hadapan. Ini sebenarnya hanya akan menyebabkan pemandu motorsikal terbabit terdorong untuk memotong anda dan akhirnya akan membuatkan anda kelihatan bodoh.

Jika menjaga keselamatan diri anda sendiri bknlah insentif yg baik bagi mengelakkan anda daripada terus membalas dendam terhadap pemandu yang biadap, anggaplah ia sebagai karma. Saya sendiri mempunyai pengalaman peribadi untuk dikongsi bersama.

Satu hari di Hari Valentine, beberapa tahun dahulu, dan dia bukan saya-percaya atau tidak-tanpa pasangan. Dia di dalam perjalanan pulang daripada sekolah, cuba untuk masuk ke jalanraya yang sibuk. Sepasang kekasih (!) di dalam kereta Ford (!!) enggan memberikan dia ruang untuk masuk. Ini telah membuatkan dia marah. Mungkin lebih marah drpda perkara-perkara lain yg berlaku di dlm situasi yg berbeza, di hari lain dan ditahun yg berbeza.Akhirnya dia berjaya juga mengatasi masalah tersebut, dan setelah berjaya memotong Ford tersebut, dgn pantas dia cuba melihat wajah pemandu terbabit sambil menunjukkan kepadanya isyarat tidak puas hati. Dan secara tiba - tiba kedengaran jeritan rakan dia, dan tanpa disedari dia telahpun melanggar belakang sebuah BMW. Semenjak itu, insuran kenderaan dia meningkat sebanyak 30 peratus untuk tiga tahun berikutnya.

Karma dalam sekelip mata. Jangan biarkan perkara ini berlaku kepada anda. Cara untuk menhadapi situasi seperti ini adalah dgn ketawa pada diri sendiri.Ini adalah lebih baik drpda mengeluarkan RM50 setiap bulan untuk menampung bayaran insuran kenderaan, hanya kerana kemek kecil di bumper belakang '93 325i. Jika kiranya pada waktu itu dia telahpun mempraktikkan teknik “Zen driving”, p'kara t'sebut mgkin dpt dielakkan.

No comments:

Post a Comment

Make Money With CashCrate