SeDaRI HaKiKaT DuNia HaRi iNi

Make Money With cashCrate - Join me!!

Kehidupan adalah anugerah utama Ilahi. Anugerah khdupan ini memberi gambaran kebesaran-Nya buat kita semua. Anugerah ini wajib kita syukuri dan haragai. Internet adlh kemudahan buat umat manusia yg tdk kira umur, pangkat, agama, bangsa, Negara dan yg sewaktu dgnnya. Justeru itu, manfaatkanlah ia utk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat bhw apa shja yg kita lakukan akan dip't/jawabkan pda kemudian hari.


Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kpd kita. Halalkan kegunaan akal. Hati dan lidah pda perkara yg bakal membawa kpd kecemerlangan diri kita samaada di dunia mahupun di akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali ‘pergi’ tak akan ‘kembali’. Bak pepatah melayu,’buat baik berpada-pada dan buat jahat JANGAN sekali’. Kewujudan website ini dgn blog sbg wadah utk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dgn ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun dunia terus maju dgn teknologi, kita seharusnya terus mengekalkan akhlak dan jati diri insani.

Thursday, August 5, 2010

Teknologi Cahaya dari Allah Mendahului Manusia!

Dipetik dari http://www.adzzha.com



Al-Quran adalah kitab terulung yang diturunkan oleh Allah kepada junjungan kita, Nabi Muhammad S.A.W. Bila berbicara tentang al-Quran, aku teringat satu ceramah oleh JAIS di GIATMARA Sri Aman tahun lepas.

Betapa besarnya prnan al-Quran sbg panduan hidup shgga p'soalan teknologi komunikasi terungkai dlm al-Quran. Cahaya! Ya, cahaya adalah medium perhubungan yg Allah telah implikasikan dlm penurunan wahyu kepada rasul-rasul-Nya. Secara logik, cahaya adalah sesuatu yg bergerak paling pantas di dunia ini waima dalam ruangan vakum sekalipun.

Jibril a.s adalah malaikat penyampai wahyu. Bayangkan betapa jauhnya jarak dr langit Allah, wahyu (mesej) dpt disampaikan dgn cepat kpd rasul-rasul Allah. Signifikannya, malaikat diciptakan dari cahaya adalah medium yang digunakan Allah utk menyampaikan mesej (wahyu). Sepertimana definisi cahaya dari wikipedia;

Cahaya merupakan tenaga berbentuk gelombang dan membantu kita melihat. Cahaya juga merupakan asas kepada ukuran meter dimana 1 meter bersamaan dengan jarak dilalui cahaya melalui vakum pada 1/299,792,458 saat. Kelajuan cahaya ditakrifkan pada kelajuan 299,792,458 meter sesaat.


Cahaya adalah ciptaan Allah!

Jadi hubungkait pada zaman ini dapat dilihat dalam komunikasi moden. Betapa seseorang yang berada dalam jarak yang jauh boleh dihubungkan dalam sekelip mata. Melalui teknologi cahaya! Sebagai contoh, SMS yang dihantar mampu sampai dalam beberapa milisaat sahaja walaupun jaraknya beribu batu sekalipun. MasyaAlllah, besarnya kuasa Allah! Bukan kuasa manusia!


SMS adalah komunikasi termudah masakini.

Kelajuan cahaya menjadikannya sangat releven utk komunikasi. Sbgai contoh, diberikan ukur lilit bumi pada ketinggian 40,075 m dan c, masa terpendek yang diperlukan untuk maklumat malalui separuh glob adalah .067 saat. Telah diketahui bhw kelajuan cahaya adlh lebih perlahan di dlm gentian optik dan garisan lurus jarang muncul dlm situasi komunikasi, masa yg diperlukan utk ping dri Australia @ Jepun ke AS dari komputer ke komputer adlh lebih krang 250 saat. Kelajuan cahaya jga memberi kesan kpd komunikasi tanpa wayar.

Pergerakan data dalam komunikasi media kini digarapkan dalam cahaya. Penggunaan kabel fiber optik adalah berasaskan cahaya. Malahan teknologi infrared, bluetooth dan yang lainnya, dalam bentuk gelombang, semuanya kerana cahaya yang tidak dapat kita lihat dengan mata kasar kita.


Aplikasi masa kini, didorongi dengan cahaya.

Justeru, pengunaan instant messaging application yang ada kini seperti Yahoo Messenger, Skype, MSN Messenger dan yang lainya, memungkinkan manusia berhubung dengan suara dan visual dari webcam! Alhamdulillah, apa yang pernah saya fikirkan dahulu dah jadi kenyataan.

Teknologi menguntungkan tetapi adakalanya disalahgunakan.

Cuba fikir sejenak knpa kdngkla ktka menonton Astro di rumah, tatkala awan tebal dan gelap brda di kawasan kita, b'lakunya khlangan siaran? Sudah tentunya cahaya dr satelit tak mampu menembusi awan utk sampai ke pnrima gelombang di piring Astro kita!


Pasti ramai yang pernah alami masalah sebegini.

Wallahu'alam, aku rasa ustaz dari JAIS hari tu mampu menerangkan dengan lebih jelas tentang kebesaran Allah ini. Apapun, aku kagum dan bangga dengan keagungan kitab al-Quran kerana ia bukan sekadar kitab, ia adalah satu panduan hidup!

Just my 5 cents!

No comments:

Post a Comment

Make Money With CashCrate